Dieta dla osób z wysokim poziomem cholesterolu.


Od lat straszą nas cholesterolem jako substancją szkodliwą dla naszego organizmu i taką której powinniśmy się w naszej diecie wystrzegać. „Cholesterol zatyka żyły, jest przyczyną choroby wieńcowej, powoduje zawały…” itd. itd. Kto z Was jednak tak naprawdę zastanowił się czym jest cholesterol i jakie pełni funkcji? Jeśli przyjrzymy się bliżej okazuje się, że jest on bardzo ważnym elementem różnych przemian w naszym organizmie. Cholesterol należy do grupy tłuszczowców i częściowo jest produkowany przez nasz organizm a częściowo dostarczamy go z dietą. Ten sterol jest składnikiem błon komórkowych i mitochondriów, reguluje przepuszczalność komórek i nadaje im sztywność, dzięki czemu nie są dostępne dla patogenów. Wchodzi także w skład komórek nerwowych oraz mózgu, gdzie stanowi jego dużą część. Cholesterol jest również niezbędny do wytworzenia Wit D ze słońca, przyczynia się do dobrego trawienia regulując perystaltykę jelit, a także wpływa na gospodarkę hormonów płciowych oddziałując tym samym na płodność, prawidłową budowę i funkcjonowanie mięśni, sen i wiele innych.

Zarówno zbyt niski jak i zbyt wysoki poziom cholesterolu u człowieka jest bardzo niekorzystny i ważne jest żeby regularnie go badać. Aby zachować zdrowie i równowagę w organizmie przyjęto normy:

Cholesterol całkowity < 190 mg/dl

HDL („dobry cholesterol”) > 45 mg/dl

LDL („zły cholesterol”) < 115 mg/dl

Trójglicerydy < 150 mg/dl

Źródłami cholesterolu są głównie: podroby, żółtka jaj, tłuste mleko i jego przetwory (tłuste sery, twaróg, masło, śmietana) i teoretycznie w ich spożywaniu powinniśmy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Najnowsze badania sugerują jednak, że znacznie większy wpływ na nieprawidłowy poziom cholesterolu we krwi ma spożycie cukru i zbyt wysoka ilość węglowodanów w diecie. Oznacza to, że nie tyle co powinniśmy obawiać się spożycia tłustych potraw i jajek, ale słodyczy. Ciasta, ciastka, batony, cukierki, drożdżówki, pączki i tym podobne stanowią najbardziej niezdrowe połączenie cukru i tłuszczów nasyconych (często tłuszczów trans) którego powinniśmy się wystrzegać. Do naszych gabinetów trafiają coraz częściej dzieci i młodzież, które mają znacznie przekroczone normy na cholesterol. Wynika to zapewne z faktu, że jedzą duże ilości przetworzonych słodyczy a jednocześnie mało ruszają się i nie uprawiają sportów. Zbyt wysoki poziom trójglicerydów i zbyt niski dobrego HDL przyczynia się do powstania chorób układu krążenia, miażdżycy oraz zawałów, pierwszej przyczyny zgonów w Polsce.

Co zatem powinniśmy jeść?

Dieta dla osób z podwyższonym cholesterolem powinna po pierwsze ograniczać produkty bogate w ten sterol czyli tłuste mięsa i nabiał oraz zredukować do zera słodycze i wyroby cukiernicze. Spożycie tłuszczy jest bardzo ważne, dlatego nie wolno go całkowicie wyeliminować,  jednak powinny być to głównie tłuszcze jedno i wielonienasycone a w nich przewaga przeciwzapalnych kwasów omega 3. Wskazane są dobrej jakości oleje roślinne (olej rzepakowy do dań na ciepło oraz oliwa z oliwek i olej lniany na zimno), tłuste ryby morskie (makrela, śledź, dorsz), awokado oraz świeże nasiona, pestki (sezamu, słonecznika, dyni, siemienia lnianego) czy orzechy. Ważnym elementem jest także dostarczenie organizmowi niezbędnych przeciwutleniaczy, które zahamują stres oksydacyjny (zielona herbata, ziarna kakaowca, świeże warzywa i owoce) oraz zwiększenie spożycia błonnika (warzywa i owoce w całości, pełnoziarniste produkty zbożowe). Przeciwskazany jest natomiast alkohol i przetworzona żywność, które obciążają wątrobę zmuszając ją do bardziej wytężonej pracy i usuwania toksyn z organizmu. Należy także pamiętać o odpowiedniej obróbce termicznej podczas przygotowywania posiłków. Smażenie i pieczenie z dużą ilością tłuszczu trzeba zastąpić gotowaniem, gotowaniem na parze, duszeniem, pieczeniem z małym dodatkiem tłuszczu oraz grillowaniem.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest regularna aktywność fizyczna. Rekreacyjna, nie wyczynowa obciążająca nadmiernie organizmu. Najlepiej działają spacery, pływanie, szybki marsz i umiarkowany bieg czy nordic walking.

Można też sięgnąć po pomoc w postaci naparów czy ziołowych suplementów. W łagodny i naturalny sposób wspomogą pracę wątroby i trzustki. Wyciąg z karczocha, miłorząb japoński, mniszek lekarski, czystek, wiesiołek, stosowane regularnie znacząco pozytywnie wpłyną na poziom cholesterolu bez niekorzystnych skutków ubocznych.

A skoro o tym mowa…

Lekarze często przepisują Pacjentom statyny, leki obniżające poziom cholesterolu we krwi, zwłaszcza najbardziej szkodliwej frakcji LDL. Nie biorą jednak oni pod uwagę ogromu skutków negatywnych przewyższających korzyści. Osoby, które raz zaczęły brać statyny muszą brać je już praktycznie do końca życia, ponieważ ich odstawienie oznacza szybki powrót do zbyt wysokich poziomów cholesterolu. Ponad to powodują osłabienie mięśni i całego organizmu wywodzące się głownie z miopatii, czyli zaburzeń funkcjonowania mięśnia sercowego. Osoby zażywające leki dłuższy czas bardzo często miewają tak silne bóle mięśni, które utrudniają chodzenie. Statyny mogą być także przyczyną dolegliwości ze strony układu pokarmowego, powodować bóle głowy a nawet uszkodzenia wątroby.

Sukcesy naszych Pacjentów pokazują jak odpowiednia dieta i aktywność fizyczna potrafią zdziałać cuda dla naszego zdrowia. Ostatnia Pacjentka przyszła do nas z dramatycznymi wynikami badań poziomu cholesterolu. Całkowity poziom wynosił 300 mg/dl, „zły” LDL 225 mg/dl oraz miała znacznie podwyższone trójglicerydy. Po dwóch miesiącach stosowania ścisłej diety, ziołowej suplementacji i zwiększenia aktywności fizycznej, bez podawania leków, wyniki zmieniły wartości na: cholesterol całkowity 225 mg/dl, „zły” LDL 165 mg/dl, a trójglicerydy mieszczą się w normie. Jeszcze trochę pracy przed nami, aby wartości spadły poniżej dopuszczalnych norm jednak już teraz gratulujemy naszej Wzorowej Pacjentce samozaparcia oraz konsekwencji i razem dalej pracujemy na ostateczny sukces. :)


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *