WIOSENNY DETOKS – JAK GO PRZEPROWADZIĆ?


smoothie moje

 

Jakie produkty są dozwolone a jakie nie podczas detoksu?

 Ile razy dziennie mogę jeść?

 A może powinnam pić tylko soki?

 Ile powinien trwać detoks?

 Czy mogę pić kawę albo herbatę?

 Czy mleko jest dozwolone?

 

Te i wiele innych pytań nasuwa się zapewne jeśli myślisz o wiosennym detoksie organizmu. Oto kilka prostych zasad, które pomogą Ci przeprowadzić zdrowe oczyszczanie organizmu, wydalić toksyny, odciążyć układ pokarmowy i pozwolić poczuć się lżej w zaledwie kilka dni.

 

Na dwa tygodnie przed detoksem wyklucz kawę, czarną herbatę, słodycze i przetworzoną żywość oraz alkohol. Ogranicz też sól do minimum. Detoks powinien trwać jeden do trzech dni. Tyle w zupełności wystarczy. Jeśli jednak chciałabyś/chciałbyś go przedłużyć np. do tygodnia zasięgnij porady dietetyka. Stosując taki detoks i wykluczając wiele produktów z codziennego menu na dłuższy czas możesz zrobić sobie po prostu krzywdę. Jaką? Możesz się odwodnić wypłukać z organizmu elektrolity, poprzez zbyt niską i nieumiejętnie zbilansowaną dietę nabawić niedoborów makroskładników, witamin i minerałów co może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Może dopaść Cię także zmęczenie, ból głowy. Możesz mieć skoki ciśnienia tętniczego, kołatanie serca, omdlenie czy być bardziej podatna/podatny na bakterie, wirusy i grzyby.

 

  1. Te produkty wyeliminuj całkowicie:

– słodycze, cukier

– alkohol

– tytoń

– kawa i herbata

– białko zwierzęce

– tłuszcze zwierzęce

– nabiał

– owoce z dużą ilością cukru

– zboża i kasze

– do minimum ogranicz sól

 

  1. Produkty wskazane:

– warzywa i owoce

– natka pietruszki

– napary ziołowe oczyszczające i wspomagające pracę narządów (melisa, rumianek, mięta, czystek)

– zioła świeże i suszone (bazylia, oregano, tymianek, rozmaryn i wiele innych)

– przyprawy (kurkuma, pieprz, czosnek, chili, imbir, cynamon, kardamon i wiele innych)

– olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany

– orzechy (migdały, laskowe, włoskie, brazylijskie, kokos) – jako dodatek

– dozwolone są także w niewielkiej ilości: ziemniak, batat, dynia oraz rośliny strączkowe (soczewica, ciecierzyca, fasola)

 

W związku z tym, że detoks ten opiera się głownie na warzywach i owocach, które mają stosunkowo mało kalorii, zaplanuj go na mniej aktywny czas. Dzień pełen spotkań w pracy na pewno nie będzie najlepszym wyborem. Odpuść też siłownie, basen czy bieganie. Zaplanuj za to odpoczynek np. z dobrą książką czy filmem 😉

 

Jakie posiłki i jak często powinnam/powinienem jeść?

Posiłki rozplanuj 5, 6 mniejszych. Mogą to być warzywa i owoce w różnej postaci: koktajle, soki świeżo wyciskane, smoothies, musy, zupy, sałatki, warzywa gotowane, pieczone, duszone z dodatkami orzechów (mleko orzechowe, orzechy, pestki). Zacznij dzień od szklanki wody (250 ml) z wyciśniętym sokiem z połowy cytryny. Pomiędzy posiłkami pij dużo wody (świetnie smakuje i orzeźwia z dodatkiem cytryny i listków świeżej mięty) oraz naparów ziołowych.

Przykładowo na śniadanie możesz wypić koktajl owocowy warzywny. Na drugie śniadanie zjeść świeżą sałatkę z oliwą i orzechami. Na obiad duszone warzywa z patelni z dodatkiem oleju rzepakowego, gotowanej fasoli oraz mieszanki indyjskich przypraw, a na kolację zupę krem. W między czasie zjedz owoc który nie będzie zawierał dużej ilości cukru np. grejpfruta, pomarańczę jabłko albo wyciśnij z nich sok.

Moim osobistym nowym odkryciem jest napar ze świeżych owoców: połowa jabłka pokrojona w plasterki, cynamon, mięta i plasterki cytryny. Zalej gorącą wodą i trzymaj pod przykryciem kilka minut. Kiedy trochę przestygnie możesz dodać łyżeczkę miodu, pamiętaj jednak, że miód przy detoksie jest raczej niewskazany. Skład możesz modyfikować według indywidualnych upodobań. Świetnie sprawdzą się pomarańcze, imbir, goździki, dzika róża czy maliny.

 

To jak zachęciłam Was do wiosennych porządków? 😀

 

 

 

 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *